Monday, January 19, 2015

CARA TRACK BARANG POS KE INDONESIA DARI MALAYSIA

Slm..

sejak akhir2 ini diriku amat sibuk dengan pekerjaan.walaupun sudah diberikan sepenuh perhatian n kerja keras terhadap tugasan yg diberikan tetapi masih jua tidak dihargai dan dipandang orang atasan.its okay..Tuhan kan ada..

ok.disini saya nak bagitahu cara mengetahui barang yang dikirim dari malaysia ke indonesia.Almaklumlah,ini pertama kali aku lakukan..agak susah sikit tetapi dah tahu ni aku nak kongsi pada semua agar lebih menyenangkan anda.

Mula2 selepas anda mengirim barang ke indonesia melalui pejabat pos anda pasti sudah menerima sticker setem nombor rujukan poslaju.Aku suruh husband aku guna pos paling murah.hihihi..not bad..seminggu lebih je sampai.coz barang tu pun tak terburu2 nak diguna kan..

anda semak tracking no seperti biasa http://www.pos.com.my/TrackAndTrace/TrackAndTrace/ selepas itu bila sudah tiba ke indonesia barang itu,,anda mula la semak pula di http://ems.posindonesia.co.id/ 

apa2 masalah berkenaan barang2 anda hubungi POSLAJU MALAYSIA 603 - 2727 9100 (Overseas).Jangan sesekali hubungi 1-300-300-300 (local) .buang kredit n masa anda je.mungkin talian ni tak expert berkenaan barang yang dihantar ke luar negara kan..so lgsung tak mbantu anda.

so lastly anda kena lihat penama penerima dlm sistem tu.kalau bukan nama penerima yg kita kirim,ia bermakna itu adalah nama pegawai pos di pejbat pos bdekatan alamat pnerima anda.ok.

sebagai contoh no tracking sy RR159588315MY.nama penerima Palingrung.nama pegawai di pjbt pos woto.

ok bye..




60 comments:

  1. assalam.boleh tau bpe kos penghantaran ke indonesia...klau berat dlm 500g saiz kain batik lipat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam belasan ringgit je.tp sebenarnya ia ikut saiz brg dlu..bila saiz brg kcil murah brbanding saiz bsar dgn berat yg ringan..

      Delete
    2. Cara beli barang malesia ke Indonesia gmna ya

      Delete
  2. Kalu kirim laptop cmne erk?? Kira per kg or cmne???

    ReplyDelete
  3. kirim laptop agak bsr sikit saiznya tu so kira kg.
    camera kalo besar bgtu mmg kira kg..juz bgkus n dtg poslaju mnta kirim hrga paling murah iaitu phntrn mlalui kapal laut bukn kpl trbng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kirim pos obt ke indonesia..lama kali sampinya 15 hari dari pos malasyia di hantar ke DHL .terus kita pulak ambil ke ofis kena bayar lg

      Delete
    2. Kalau barang pos dari indon ke malaysia memang kene ade ansuran ke? Mahal ke ansuran tu?

      Delete
  4. Saya nak kirim barang ke indonesia. Ringan sahaja brgnya casing phone. Mcm mana proses nya ye? Boleh terangkan? Terima kasih byk2

    ReplyDelete
  5. Saya nak kirim barang ke indonesia. Ringan sahaja brgnya casing phone. Mcm mana proses nya ye? Boleh terangkan? Terima kasih byk2

    ReplyDelete
  6. nak kirim buah harumanis mcna erk hadoii..

    ReplyDelete
  7. nak kirim buah harumanis mcna erk hadoii..

    ReplyDelete
  8. Sy mau kirim kamera digital, apa ndak ada courier lain slain POS.. Mcm gdex atau lain²

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualakum.. Sye nak tnye macam mane care nak kirim barang k in Indonesian??? Syarat apa shaja.. 1 kg cas brpe????

      Delete
  9. Salam dan hai sis, nak tanya, customet you yg kat indonesia tu bayar barang you guna apa ye?. Dia nak bank in kat kita melalui apa?. Mcm kita kat malaysia, m2u, cimbclick, online banking lah, transfer atm lah, mcm2,.. ada gak org luar malaysia nak beli barang dgn sy, tp sy tolak kata penghantaran within malaysia je, rasa mcm tolak rezeki pulok, sebenarnya tak tahu cara, tu yg tolak,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari bank ke bank sis..atau Dr Western Union,atau dari Tran fast

      Delete
  10. Salam dan hai sis, nak tanya, customet you yg kat indonesia tu bayar barang you guna apa ye?. Dia nak bank in kat kita melalui apa?. Mcm kita kat malaysia, m2u, cimbclick, online banking lah, transfer atm lah, mcm2,.. ada gak org luar malaysia nak beli barang dgn sy, tp sy tolak kata penghantaran within malaysia je, rasa mcm tolak rezeki pulok, sebenarnya tak tahu cara, tu yg tolak,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk cara.hnya bg no acc awk diorg tahu nk buat cth western union..

      Delete
  11. gunakan viabox yang lebih murah dan efisien.
    percuma box snapshot
    percuma pembungkusan semula
    dan pelanggan boleh melihat gambar barangan mereka sebelum dipos.
    viabox juga membolehkan pelanggan mendapatkan respon seawal 1jam dr customer servis

    ReplyDelete
    Replies
    1. via box blh dr Malaysia ke indonesia ke? saya tgk web macam ke USA je kan.. pencerahan pls.. tq

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Asalam wb wr...Nak tanya kLo nk pos barang misal 20 kg agak2 cos dia bepe ye..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam wb wr.. boleh senaraikan saya nama barangan yang hendak di hantar, Alamat pengirim dan alamat penerima

      Delete
    2. Salam...saya kirim jam untuk kwan brpa cas nya

      Delete
  14. sebarang pertanyaan untuk menghantar barang peribadi ke Indonesia sila hubungi kami di noorlegacy@gmail.com/0173581247

    ReplyDelete
  15. salam.. saya nk hantar kain ke indonesia mcm mna ye? barang dlm 500g.. perkhidmatan poslaju ok x? mcm mna cust indonesia tu nk buat pembyaran kt saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pglmn sy ok je.lancar.sruh byr bankin sj ke acc awk.

      Delete
  16. Nak tanyak berapa agak2 kos pengiriman aceh indonesia yer.td sy dh pergi pjbat pos tp mcm tak dilayan.sy tanyak jwaban die tak tahu .boleh ke org pos jwab mcm tu.jd tolong info nye yer.sy nk buat berniage.ramai kwn2 yg order brang kat sy dn kene diposkn.boleh ajar kn sy mcm mn cara yg mudah sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgok brg besar cmne.klu saiz btol kcik rm10 je.col dlu la.tmbng berat ke.lg mudah buat satu kirimn dhlu.

      Delete
  17. assalam, nk tau ye klo penghantaran lalu kapal laut agak2 brapa lama sampai?..

    ReplyDelete
  18. Boleh hantar hewan ke indonesia ke x?

    ReplyDelete
  19. saye dah satu minggu lebih mengirim barang dari pos laju malaysia ke medan,tapi sampai sekarang belum ada pemberitauan

    ReplyDelete
  20. saye dah satu minggu lebih mengirim barang dari pos laju malaysia ke medan,tapi sampai sekarang belum ada pemberitauan

    ReplyDelete
  21. Salam geng.. Sy nk ty..de org di indonesia nak beli part body part kereta seperti bornet, fender lampu dan bumper.. Mcm ne bak kira ya.. Perkhidmatan pe yg murah dan senang sampai? Minta pendapat dan pengalaman kwn2..

    ReplyDelete
  22. Ke sulawesi saya tanya tempohari rm89...betulke?

    ReplyDelete
  23. Hai nak tanya kalau kau pos barang dari malaysia ke indonesia guna courier apa Yaa?

    ReplyDelete
  24. Hai nak tanya kalau kau pos barang dari malaysia ke indonesia guna courier apa Yaa?

    ReplyDelete
  25. Saya nak tanya kalau kwn saya dari indonesia kirim keris blh sampai tak malaysia...nak pakai perkhidmatan apa..

    ReplyDelete
  26. Berapa hari biasanya barang dari malaysia nyampek di indonesia mbak...?

    ReplyDelete
  27. saya nak pos kan burung kesayangan untuk kakeh saya boleh tak,berapa ongkosnya,mohonvpenerangan

    ReplyDelete
  28. Saya nak kirim HP ke Indonesi boleh tak.mcm mn cara kirim

    ReplyDelete
  29. Saya nak hantar barang pergi Indonesia, barang tu berat nya 15kg tambang habis barapa ya

    ReplyDelete
  30. Curier yang terbaik selain pos laju apa ya?

    ReplyDelete
  31. Saya ada beli telefon dari indonesia..lpastu pihak pos indonesia suruh saya bank in 1200 untuk aktifkan smartcard..dia ckap akn bagi balik setelah smardcard aktif..tapi dia mintak lgi 800 sbab nk aktifkan smardcard tidak cukup..sbab bimbang barang seludup..memang macam tu ke cara beli barang dari indonesia..tolong

    ReplyDelete
  32. Dh sebulans xsampai berang dari indo to malay,apa masalah xtau?

    ReplyDelete
  33. Saya​ tunggu.baju Anak.saya dari​ indonesia​ ke.malaysia.21/09/2020
    Sampai.sekarang kata​ nya.satu minggu.yg alamat nya.no36 jln.permas 8/17​ permas​ Jaya.masai johor.baru

    ReplyDelete
  34. Nak kirim pakaian 1 beg sandang berapa ye ongkosnya

    ReplyDelete
  35. Salam..saya nk kirim jam untuk kwan..gunakn pos boleh kew agak²brapa hargnya..malaysia ke indonesia

    ReplyDelete
  36. Kli pertama mau hntar ini...agak² brapa cas nya

    ReplyDelete
  37. Saya ada beli fon dari Indonesia mula dia mintak RM 800 untuk aktif kan waranty card pas 2 x ckup lagi duit lagi mcm mane ye

    ReplyDelete