Tuesday, August 26, 2014

Sup Ayam Simple Dan Sedap tanpa sup bunjut dan kiub ayam


Aku rupa2nya boleh buat blog kat hp jer.hehe..jakunnye aku.ok jom cuba senang jer.

Kalo aku cari resepi aku xsuka tengok ramuannya.aku trus tgok kpd cara2 buatannya.so jom ikut cara aku!

Mula2 perapkan limau nipis atau limau kasturi pada ayam nak dguna.mana2 bhgian ayam je.mcm aku cmpur kaki ayam sikit dan daging ayam.perap brpa lama ko suka.aku 5minit je sambil buat kerja lain!

then,ko panaskanla air paip ko tu kat kuali dan masukkan hirisan daun saleri atau daun sup.daun saleri rasa kuat baunya.aku guna daun saleri.

setelah mendidih tu air ko masukkan teruslah ayam perap ko tu.ko nk cuci ayam slps perap bole ko xcuci pun boleh.aku xcuci baru rasa masamnya sikit..



Di kuali lain ko gorengla hirisan bwg merah.Pastu alihkan.

Skrg tumis plk bawang putih yg sudah ditumbuk halus atau blender.Siap tumis ko letakkan ke dalam rebusan ayam di atas pic ni.

Masukkan sekali lada putih yg sudah dtumbuk kasar atau blender.Masukkan jgk Serai yg diketuk dan hirisan cilipadi sukahati.

Sesuaikan rasa Garam ke atau Aji..Lastly masukkan gorengan bwg merah td.
Hasilnya Yummy!!

Senang jer tidak guna sup bunjut ke atau kiub ayam untuk buat sup ayam ok.

bukti sedap n berkesan ni.
Ni pembuka selera suami yg rasa kenyang atau tidak selera konon..hehe

3 comments:

  1. terbaik la..sma la sy pn klau masak x brapa suka pakai sup bunjut ni..ada la sebab tertentu..heee..sy slalunya masak simple ja mcm dlm gmbr tu hhaa...apa2 pn thx tuk tips perap ayam dgn limau tu..blm pernah buat lgi..hee..

    ReplyDelete
  2. sedapnye resepi ni..bole cuba buat ni..:-)

    ReplyDelete